Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie specjalne może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych.
W systemie edukacji orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność
mogą otrzymać dzieci:
- niesłyszące,
- słabosłyszące,
- niewidome,
- słabowidzące,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi, czyli wtedy, gdy u dziecka występuje więcej niż jedna z powyższych przyczyn, z których każda osobno kwalifikuje je do uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z tytułu niepełnosprawności.
Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia niepełnosprawności intelektualnej, dzieciom i młodzieży organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu lub szkole podstawowej, ogólnodostępnej lub integracyjnej, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego.
KSZTAŁCENIE SPECJALNE – procedury związane z ubieganiem się o wydanie orzeczenia
- O wydanie dla dziecka Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wnioskują rodzice lub opiekunowie prawni.
- Wniosek o wydanie Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i dołączone do niego załączniki mogą mieć formę papierową lub elektroniczną. Można go złożyć osobiście w sekretariacie Poradni, za pośrednictwem poczty lub elektronicznie poprzez platformę ePUAP.
- W przypadku potrzeby wydania dziecku dwóch rodzajów orzeczeń albo orzeczenia i opinii wnioskodawca składa jeden wniosek.
- Komplet dokumentacji do wydania Orzeczenia stanowią: wniosek, zaświadczenie lekarskie, wyniki badania psychologicznego i pedagogicznego, opinia z przedszkola, opinie i informacje wydane przez specjalistów prowadzących z dzieckiem zajęcia terapeutyczne, inna dokumentacja medyczna, kwestionariusz wywiadu dla zespołu orzekającego.
- Zaświadczenie lekarskie stwierdzające chorobę/ niepełnosprawność/ zaburzenie, które może być przyczyną uznania, że dziecko ma specjalne potrzeby edukacyjne powinno być przedłożone w oryginale. Najkorzystniej aby dokument ten był wydany przez lekarza specjalistę właściwego dla leczenia danej choroby/niepełnosprawności/zaburzenia (np. okulista, laryngolog, psychiatra, rehabilitant). Wzory zaświadczeń lekarskich są dostępne w zakładce DO POBRANIA.
- Do wniosku o wydanie Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na wadę słuchu należy dołączyć aktualny audiogram (dopuszczalna kserokopia).
- Jeśli było wykonane u dziecka badanie psychologiczne należy dostarczyć oryginał diagnozy psychologicznej z liczbowymi wynikami badań (wskazane jest, aby taką diagnozę przeprowadziła publiczna lub niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczną). Jeśli badania nie były jeszcze wykonywane – zostaną przeprowadzone w naszej Poradni przez specjalistów wskazanych przez przewodniczącego zespołu.
- Jeśli było już wykonane badanie pedagogiczne należy dostarczyć oryginał diagnozy pedagogicznej z wynikami badań (wskazane jest, aby taką diagnozę przeprowadziła publiczna lub niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna). Jeśli badania nie były jeszcze wykonywane – zostaną przeprowadzone w naszej Poradni przez specjalistów wskazanych przez przewodniczącego zespołu.
- Wskazane jest dołączenie do wniosku pisemnej opinii/informacji o funkcjonowaniu dziecka sporządzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego. W przypadku uznania przez zespół orzekający za niezbędne poszerzenia wiedzy o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, do którego ono uczęszcza, zasięga się informacji w placówce informując o tym wnioskodawcę.
- Wskazane jest dołączenie do wniosku aktualnych opinii/informacji od specjalistów prowadzących z dzieckiem zajęcia terapeutyczne.
- Inna dokumentacja medyczna (np. wyciąg z historii leczenia, orzeczenie o niepełnosprawności) może być pomocna dla pełnego oglądu sytuacji zdrowotnej i rozwojowej dziecka.
- Rodzice lub opiekunowie prawni dzieci, które nigdy nie były pod opieką konsultacyjną lub terapeutyczną naszej Poradni i pierwszorazowo składający wniosek do działającego w SPWPPP zespołu orzekającego proszeni są o wypełnienie kwestionariusza wywiadu.
- Złożony wniosek wraz z dołączoną do niego dokumentacją zostają poddane merytorycznej ocenie przewodniczącego zespołu orzekającego. O stwierdzonej konieczności uzupełnienia dokumentacji lub potrzebie wykonania niezbędnych dla procesu orzeczniczego badań lub konsultacji wnioskodawca zostanie niezwłocznie powiadomiony.
- Po uzyskaniu przez zespół orzekający pełnej dokumentacji jego przewodniczący niezwłocznie powiadomi wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu orzekającego, który będzie rozpatrywał wniosek.
- Rodzic lub opiekun prawny ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu orzekającego w części dotyczącej swojego dziecka i przedstawić swoje stanowisko.
- Termin w jakim zespół orzekający będzie rozpatrywał złożony wniosek jest uzależniony od kompletności dostarczonej dokumentacji oraz, w wypadku konieczności wykonania badań, od dostępnych terminów. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia zgromadzenia przez zespół orzekający pełnej dokumentacji.