Wczesne wspomaganie rozwoju jest bezpłatną, kompleksową formą pomocy skierowaną do najmłodszych dzieci z niepełnosprawnością. Zajęcia te mają na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia przez niego nauki w szkole. Warunkiem koniecznym do otrzymania pomocy w ramach WWRD jest uzyskanie Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawanej przez zespół orzekający działający przy publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Idea wczesnego wspomagania rozwoju zakłada kompleksowość oddziaływań. Dzieci kwalifikowane są do poszczególnych zajęć terapeutycznych adekwatnie do ich indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych, zgodnie z zaleceniami zawartymi w Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Celem prowadzonych na zajęciach terapeutycznych oddziaływań jest pobudzanie do rozwoju tych sfer, które nie zostały uszkodzone i usprawnianie tych, które są zaburzone. Stwarza to szanse na osiągnięcie przez dzieci takich umiejętności fizycznych, poznawczych i emocjonalnych jakie nie wykształciłyby się lub nie rozwinęły dostatecznie bez specjalistycznych oddziaływań. Podjęcie działań stymulujących dziecko na wczesnym etapie jego rozwoju ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie większej niezależności, samodzielności i lepszej jakości życia w dalszych okresach życia. Ofertę i intensywność zajęć dostosowuje się do aktualnych potrzeb rozwojowych dziecka.
Ważnym elementem oddziaływań terapeutycznych prowadzonych w ramach realizacji Opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka jest współuczestnictwo w terapii rodziców. Zostają oni włączeni w proces terapeutyczny poprzez udzielanie im wskazówek do codziennej stymulacji dziecka, instruktaż jak organizować środowisko domowe, by najlepiej odpowiadało potrzebom dziecka i pozostałych członków rodziny. Rodzice uzyskują także wsparcie w zakresie budowania prawidłowych relacji z dzieckiem. Uczą się dostrzegać i zaspokajać potrzeby dziecka, realistycznie patrzeć na jego funkcjonowanie, dostosowywać swoje wymagania i oczekiwania do jego potencjału rozwojowego.
Zajęcia terapeutyczne można realizować w podmiotach, w których działają zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Są to publiczne i niepubliczne przedszkola i szkoły podstawowe, w tym specjalne, inne formy wychowania przedszkolnego, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze oraz poradnie psychologiczno- -pedagogiczne.
LISTA PUBLICZNYCH PLACÓWEK, KTÓRE W KRAKOWIE REALIZUJĄ WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – procedury związane z ubieganiem się o wydanie opinii
- O wydanie Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wnioskują rodzice lub opiekunowie prawni.
- Wniosek o wydanie Opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i dołączone do niego załączniki mogą mieć formę papierową lub elektroniczną. Można go złożyć osobiście w sekretariacie Poradni, za pośrednictwem poczty lub elektronicznie poprzez platformę ePUAP.
- W przypadku potrzeby wydania dziecku jednocześnie opinii i orzeczenia wnioskodawca składa jeden wniosek.
- Komplet dokumentacji do wydania Opinii stanowią: wniosek, zaświadczenie lekarskie, wyniki badania psychologicznego i pedagogicznego, opinia z przedszkola, opinie i informacje wydane przez specjalistów prowadzących z dzieckiem zajęcia terapeutyczne, inna dokumentacja medyczna, kwestionariusz wywiadu dla zespołu orzekającego.
- Zaświadczenie lekarskie stwierdzające chorobę/ niepełnosprawność/ zaburzenie, które może być przyczyną uznania, że dziecko wymaga wczesnego wspomagania rozwoju powinno być przedłożone w oryginale. Najkorzystniej aby dokument ten był wydany przez lekarza specjalistę właściwego dla leczenia danej choroby/niepełnosprawności/zaburzenia (np. okulista, laryngolog, psychiatra, rehabilitant). Wzory zaświadczeń lekarskich są dostępne w zakładce DO POBRANIA.
- Do wniosku o wydanie Opinii z uwagi na wadę słuchu należy dołączyć aktualny audiogram (dopuszczalna kserokopia).
- Jeśli było wykonane u dziecka badanie psychologiczne należy dostarczyć oryginał diagnozy psychologicznej z liczbowymi wynikami badań (wskazane jest, aby taką diagnozę przeprowadziła publiczna lub niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczną). Jeśli badania nie były jeszcze wykonywane – zostaną przeprowadzone w naszej Poradni przez specjalistów wskazanych przez przewodniczącego zespołu.
- Jeśli było już wykonane badanie pedagogiczne należy dostarczyć oryginał diagnozy pedagogicznej z wynikami badań (wskazane jest, aby taką diagnozę przeprowadziła publiczna lub niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna). Jeśli badania nie były jeszcze wykonywane – zostaną przeprowadzone w naszej Poradni przez specjalistów wskazanych przez przewodniczącego zespołu.
- Wskazane jest dołączenie do wniosku pisemnej opinii/informacji o funkcjonowaniu dziecka sporządzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego. W przypadku uznania przez zespół orzekający za niezbędne poszerzenia wiedzy o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, do którego ono uczęszcza, zasięga się informacji w placówce informując o tym wnioskodawcę.
- Wskazane jest dołączenie do wniosku aktualnych opinii/informacji od specjalistów prowadzących z dzieckiem zajęcia terapeutyczne.
- Inna dokumentacja medyczna (np. wyciąg z historii leczenia, orzeczenie o niepełnosprawności) może być pomocna dla pełnego oglądu sytuacji zdrowotnej i rozwojowej dziecka.
- Rodzice lub opiekunowie prawni dzieci, które nigdy nie były pod opieką konsultacyjną lub terapeutyczną naszej Poradni i pierwszorazowo składający wniosek do działającego w SPWPPP zespołu orzekającego proszeni są o wypełnienie kwestionariusza wywiadu.
- Złożony wniosek wraz z dołączoną do niego dokumentacją zostają poddane merytorycznej ocenie przewodniczącego zespołu orzekającego. O stwierdzonej konieczności uzupełnienia dokumentacji lub potrzebie wykonania niezbędnych dla procesu orzeczniczego badań lub konsultacji wnioskodawca zostanie niezwłocznie powiadomiony.
- Po uzyskaniu przez zespół orzekający pełnej dokumentacji jego przewodniczący niezwłocznie powiadomi wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu orzekającego, który będzie rozpatrywał wniosek.
- Rodzic lub opiekun prawny ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu orzekającego w części dotyczącej swojego dziecka i przedstawić swoje stanowisko.
- Termin w jakim zespół orzekający będzie rozpatrywał złożony wniosek jest uzależniony od kompletności dostarczonej dokumentacji oraz, w wypadku konieczności wykonania badań, od dostępnych terminów. Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia zgromadzenia przez zespół orzekający pełnej dokumentacji.