Organizatorami konferencji byli Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi oraz Instytut Nauki Lektikon. Celem konferencji było podjęcie naukowego dyskursu na temat przyczyn trudności z jakimi spotyka się nauczyciel i uczeń w szkole oraz jaki wpływ na przebieg procesu edukacji ma presja wywierana na podmioty współpracujące w rzeczywistości szkolnej. W konferencji wzięło udział ok. 170 dyrektorów i nauczycieli z krakowskich przedszkoli i szkół.
Na początku wystąpiła p. Ewa Pohorecka, Dyrektor Specjalistycznej Poradni Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie. W wykładzie „Wypalenie zawodowe nauczycieli – jak wyczerpanie emocjonalne i brak wsparcia wpływa na kondycję psychiczną nauczycieli” p. Pohorecka poruszyła istotne kwestie dotyczące wzajemnej współpracy i wsparcia, których brak przyczynia się do powstawania wypalenia zawodowego, szczególnie w zawodzie nauczyciela. Następnie p. Anna Ryszka i p. Krystian Sroka z Instytutu Nauki Lektikon zastanawiali się jak tworzyć optymalne warunki do rozwoju wystąpieniu „Między presją, a współpracą. Jak budować optymalne warunki do rozwoju dziecka.” Kwestie presji i przestymulowania w rozwoju poruszył p. Stanisław Bobula z Ery Edukacji w wykładzie „Konsekwencje wychowania w nadmiernej presji i stymulacji, dla rozwoju i zachowania dzieci.” Podjął również zagadnienie związane z tym, jak pomóc dziecku i rodzicowi w kryzysie szkolnym. O zreformowanym systemie wsparcia dla nauczycieli, rodziców i uczniów jako odpowiedź na ich potrzeby oraz skuteczny sposób przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu nauczycieli powiedziała p. Renata Flis, doradca metodyczny w wystąpieniu: Prezentacja „(Nie)moc – móc. O dopasowanych i skutecznych formach wsparcia dla nauczycieli w sieciach współpracy i samokształcenia.”
Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Uczestniczyło w niej blisko 170 osób. Wszyscy podkreślali ważność podjętego tematu oraz konieczność jego kontynuacji.
Materiały pokonferencyjne
Prezentacja „Szkolna de … presja – szklany sufit, którego nie możemy przebić.”