Do zadań poradni należy:
Diagnozowanie dzieci i młodzieży w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych jest prowadzone w szczególności w celu
określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych
możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów
ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania
sposobu rozwiązania tego problemu.
Nasza poradnia oferuje diagnozę w zakresie
wstępnej, wielospecjalistycznej konsultacji dla dzieci w wieku od urodzenia do rozpoczęcia
nauki w szkole. Zespół Konsultacyjny dokonuje wstępnej
oceny funkcjonowania dziecka i udziela wskazówek do dalszego
postępowania diagnostycznego, terapeutycznego, wychowawczego. W skład 2-3 osobowego Zespołu Konsultacyjnego
wchodzą opcjonalnie psycholog, pedagog i logopeda. Po zakończeniu
spotkania rodzice lub opiekunowie prawni dziecka uzyskują pisemną informację
podsumowującą spotkanie.
Diagnoza dzieci prowadzona w naszej poradni obejmuje także badania psychologiczne, pedagogiczne oraz logopedyczne dzieci w wieku do rozpoczęcia nauki w szkole, na podstawie których ustalane są wskazane formy pomocy (terapia, objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu) i wydawane informacje o wyniku przeprowadzonej diagnozy lub opinie psychologiczno-pedagogiczne w sprawach określonych przepisami prawa oświatowego. Przeprowadzana jest także diagnoza niezbędna w postępowaniu prowadzonym przez zespół orzekający w procesie wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania oraz orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W trakcie bieżącej pracy z dziećmi będącymi pod opieką Poradni oraz zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka prowadzone są zajęcia w formie:
Specjalistycznej terapii indywidualnej (psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, rehabilitacyjna). Realizowane są różne metody i techniki, m. in.:
• Techniki behawioralne
• Terapia karmienia
• Metoda werbotonalna
• Alternatywne metody komunikacji
• Praca z dzieckiem z mutyzmem,
• Elementy SI,
• NDT-Bobath,
• Terapia czaszkowo-krzyżowa,
• Terapia ręki,
• Elementy metody Weroniki Sherborne,
• Metoda Dobrego Startu,
Grupowych zajęć terapeutycznych (w parach, w kilkuosobowych grupach, z udziałem rodziców lub bez)
• przygotowujące do wejścia w grupę rówieśniczą (przedszkole, szkoła),
• trening umiejętności zabawy w grupie.
Bezpośrednia pomoc rodzicom
• Poradnictwo i psychoedukacja,
• Wsparcie terapeutyczne,
• Grupa wsparcia,
• Warsztaty dla rodziców.
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
Indywidualne konsultacje dla nauczycieli.
Wykłady, prelekcje i warsztaty dla Rad Pedagogicznych zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.
Wsparcie w opracowaniu IPET-ów, wskazówki do pracy w przedszkolu.
Możliwość indywidualnej konsultacji dla nauczycieli dzieci objętych opieką Poradni.
Wsparcie informacyjne w zakresie przepisów prawa oświatowego, opiniowania i orzecznictwa.
Indywidualne konsultacje dla nauczycieli.
Wykłady, prelekcje i warsztaty dla Rad Pedagogicznych zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.
Wsparcie w opracowaniu IPET-ów, wskazówki do pracy w przedszkolu.
Możliwość indywidualnej konsultacji dla nauczycieli dzieci objętych opieką Poradni.
Wsparcie informacyjne w zakresie przepisów prawa oświatowego, opiniowania i orzecznictwa.
Istotą nowego modelu wspomagania jest wpisanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szersze działania, których celem jest rozwój przedszkola rozumianego jako organizacji uczącej się. U podstaw wprowadzanej zmiany leży przekonanie o dużym znaczeniu ewaluacji pracy przedszkola. Dzięki niej może ono skutecznie planować własny rozwój, a także kierować wsparcie tam, gdzie jest ono faktycznie potrzebne.
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA KOMPLESOWEGO WSPOMAGANIA SZKÓŁ
W modelu kompleksowego wspomagania szkół świadczymy pomoc przedszkolu po zidentyfikowaniu jego potrzeb (bardzo ważna jest autonomia przedszkola i demokratyczność we wdrażaniu zmiany). Istotą nowego modelu jest wpisanie doskonalenia nauczycieli w szersze działania, których celem jest rozwój całego przedszkola traktowanego jako organizacja ucząca się.
Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w ramach wspomagania rozwoju przedszkoli oferuje:
• współpracę w ramach procesowego wspomagania rozwoju przedszkoli opartego o zdiagnozowane potrzeby,
• udział w projekcie “O uśmiech dziecka. Promocja zdrowia i profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży”,
• doskonalenie zawodowe nauczycieli w realizacji pracy zdalnej na platformie elearningowej,
• udział nauczycieli i dyrektorów w pracach sieci współpracy i samokształcenia.