Jednym z elementów nowego modelu wspomagania szkół są międzyszkolne sieci współpracy i samokształcenia. Jest to forma pracy, która ułatwia wymianę doświadczeń, poznawanie sprawdzonych rozwiązań oraz rozwijanie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół. Służy integracji lokalnego środowiska edukacyjnego. Nauczyciele, dyrektorzy zrzeszeni w sieci współpracy współpracują ze sobą w ramach wybranego zagadnienia, wspólnie rozwiązują problemy, dzielą się pomysłami, spostrzeżeniami – zarówno poprzez zastosowanie narzędzi nowoczesnych technologii, jak i podczas spotkań osobistych. Praca odbywa się pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia zgodnie z ustalonym, w porozumieniu z uczestnikami, harmonogramem. Wszystkie działania w ramach sieci są zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami. Doskonalenie zawodowe odbywa się poprzez wymianę doświadczeń członków sieci oraz w trakcie form szkoleniowych prowadzonych przez koordynatora lub eksperta zewnętrznego.
Współpraca nauczycieli w ramach sieci trwa od września do maja danego roku szkolnego. Udział w pracach sieci jest nieodpłatny i dobrowolny. Zapisy do sieci trwają cały rok. Nauczyciel, który chce uczestniczyć w pracach sieci zgłasza swój udział poprzez dokonanie zapisu. Zapisy do sieci współpracy i samokształcenia odbywają się wyłącznie drogą elektroniczną.
ABY ZAPISAC SIĘ DO SIECI NALEŻY KLIKNĄĆ W NAZWĘ SIECI PONIŻEJ
Sieć dla nauczycieli z przedszkoli tzw. przedszkolna, koordynator Teresa Starzec
Sieć : wczesne wspomaganie i kształcenie specjalne w przedszkolu, koordynator: Alicja Kira
Sieć dla dyrektorów przedszkoli – koordynator Anna Cabała
Sieć dla pedagogów specjalnych i specjalistów z przedszkoli, koordynator Anna Myśliwiec
Sieć: pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, koordynator Renata Flis;
Sieć : dziecko utalentowane w przedszkolu, koordynator Joanna Trygar-Polak
Sieć: profilaktyka zachowań trudnych dzieci w przedszkolu, koordynator Stanisław Bobula
Sieć: dziecko z SPE w przedszkolu, koordynator Jolanta Rafał-Łuniewska
Sieć dla animatorów rozwoju szkoły (ARS), koordynator Renata Flis
Sieć : rozwijanie kultury fizycznej w przedszkolu, koordynator dr Grzegorz Sudoł
Każdy członek sieci uczestniczy w takich formach współpracy i doskonalenia, które jemu są najbardziej potrzebne i przydatne. W każdym roku działania sieci uczestnicy otrzymują zaświadczenie potwierdzające udział w pracach sieci wraz z wykazem tematów szkoleń z liczbą godzin.
Więcej informacji: Maciej Kocurek, Iwona Sołtysińska, Maciej Świeży, Irmina Wachna-Sosin „Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia.”
KOORDYNATORZY
Teresa Starzec – koordynator sieci „przedszkolnej”
Nauczyciel dyplomowany, posiada II stopień specjalizacji zawodowej w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, ma długoletni staż pracy w świetlicy szkolnej; jest trenerem II stopnia KLANZY, prezes Oddziału Stowarzyszenia KLANZA w Krakowie w latach 2009-2018; profesjonalny fundraiser (certyfikat Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu). W latach 2005-2008 i 2013-2014 szkolny koordynator europejskich projektów w ramach programu COMENIUS, a obecnie (2017-2020) w programie ERASMUS. W roku 2016 koordynator sieci Współpracy i Samokształcenia dla nauczycieli świetlic szkolnych „sieć świetlicowa” w ramach wspomagania Rozwoju Szkół w Gminie Miejskiej Kraków. Od 2017 koordynuje sieć przedszkolną.
Joanna Trygar-Polak – koordynator sieci „świetlicowej”
Nauczyciel dyplomowany, pedagog specjalny terapeuta, nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, instruktor tańca, instruktor fitness, terapeuta Integracji Sensorycznej, trener I stopnia Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i animatorów KLANZA, w latach 1999-2004 nauczyciel języka polskiego oraz tradycji i kultury polskiej w Szkole Polskiej w Jekabpilsie na Łotwie.
Renata Flis – koordynator sieci dla:
- animatorów rozwoju szkoły,
- nauczycieli z przedszkoli – Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
- koordynatorów sieci w specjalistycznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Nauczyciel dyplomowany, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, oligofrenopedagog, trener coach. Wieloletni doradca metodyczny do spraw kształcenia integracyjnego, obecnie koordynator do spraw wspomagania zajmujący się organizowaniem wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli w Gminie Miejskiej Kraków.
Autorka książek i publikacji. Autor i realizator innowacji pedagogicznych. Stale współpracująca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. Autor i realizator scenariusza warsztatów dla konsultantów ośrodków doskonalenia nauczycieli i dyrektorów z całej Polski w zakresie wspomagania nauczycieli w rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych. Organizator wielu konferencji, seminariów i warsztatów. Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji w projekcie „Wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Gminie Miejskiej Kraków”.
Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej II Stopnia oraz nagrodami Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Krakowa.
Stanisław Bobula – koordynator sieci dla wychowawców, nauczycieli i specjalistów ze szkół podstawowych i przedszkoli samorządowych
Psycholog, edukator i coach, pracował osiem lat jako psycholog w gimnazjum w Krakowie. Od 2005 roku współpracuje z NODN “Sophia” prowadząc szkolenia dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół i wizytatorów ds. ewaluacji. Trener w projektach takich jak “Szkoła współpracy” oraz “Szkoła kompetencji”. Propagator porozumienia bez przemocy (NVC). Autor dwóch książek na temat ADHD oraz wielu publikacji na tematy związane z edukacją, psychologią i wychowaniem. Współtwórca i trener rekomendowanego programu profilaktyki selektywnej “Program Nauki Zachowania (PNZ)”. Od września 2011 roku właściciel firmy szkoleniowej Era Edukacji.
Alicja Kira – koordynator sieci dla wczesnego wspomagania i kształcenia specjalnego w przedszkolu
Psycholog, trener, coach, nauczyciel dyplomowany. Wieloletni pracownik poradni psychologiczno – pedagogicznej, ponadto przez ponad 10 lat pracowała jako psycholog w przedszkolach w Krakowie i okolicach. Specjalizuje się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i osobami neuroróżnorodnymi, w szczególności w spektrum autyzmu. Ukończyła liczne szkolenia i kursy specjalistyczne. Jest certfikowanym diagnostą protokołu ADOS-2 i członkiem zespołów prowadzących diagnozy kliniczne w kierunku spektrum autyzmu. Ponadto prowadzi szkolenia dla nauczycieli i sesje coachingowe.
Anna Myśliwiec – koordynator sieci dla pedagogów specjalnych i specjalistów z przedszkoli
magister resocjalizacji, ukończyła studia Podyplomowe z Oligofrenopedagogiki z elementami psychologii oraz studia podyplomowe z Edukacji i Rehabilitacji Osób z Autyzmem i Zespołem Aspergera. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, osobami z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną, dziećmi oraz młodzieżą z chorobami genetycznymi oraz dziećmi i młodzieżą z Autyzmem. W terapii z dziećmi szczególnie zwraca uwagę na samodzielność, samoobsługę oraz komunikację, wykorzystując w szczególności Komunikację Alternatywną i Wspomagającą AAC, Trening Umiejętności Społecznych, Terapię kompetencji emocjonalno- społecznych, Terapię Ręki oraz elementy Terapii Behawioralnej. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, specjalistów oraz współpracuje z wydawnictwem edukacyjnym „ Bliżej Przedszkola” jako edukator oraz autor artykułów do miesięcznika.
dr Grzegorz Sudoł –koordynator sieci dla :
Rozwijanie kultury fizycznej wśród dzieci w przedszkolu – sport to zdrowie
trzykrotny Olimpijczyk, medalista Mistrzostw Świata i Europy w Lekkiej Atletyce, nauczyciel akademicki AWF Kraków (w stopniu doktora), trener I klasy Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Od kilku lat koordynator zajęć sportowych z Miastem Kraków (“Biegaj w Krakowie”, “Choć że z nami” , “Dzieciaki na Start”). Dzień dziecka na Sportowo z Miastem Kraków czy Mikołajki na Sportowo z Miastem Kraków.
Jolanta Rafał-Łuniewska – koordynator sieci dla :
Dzieci ze SPE w przedszkolu
nauczyciel dyplomowany, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, socjoterapeuta, trener-coach, kwalifikacje w obszarze WWRD i pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Posiada ogromne 25-cio letnie doświadczenie w pracy pedagogiczno-terapeutycznej z dziećmi z różnymi niepełnosprawnościami na różnych poziomach edukacyjnych oraz na stanowiskach kierowniczych (min. dyrektor przedszkola niepublicznego). Wieloletni pracownik centralnej placówki doskonalenia nauczycieli Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, gdzie przez ponad 10 lat koordynowała projekt dla Liderów ds. WWR promujący ideę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Autorka i współautorka wielu publikacji i artykułów. Przez całe życie stara się wzrastać i pomagać wzrastać innym. Nie poucza, ale towarzyszy, starając się być jak najlepszym mentorem. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem nie dlatego, że wie więcej czy lepiej, ale ze względu na więcej popełnionych błędów, z których stara się wyciągać wnioski. Uwielbia ludzi z pasją i zaangażowanych w to, co robią.