Głównym założeniem i celem programu jest wsparcie szkół w prowadzeniu systemowych i systematycznych działań na każdym z poziomów profilaktyki. Autor programu i równocześnie koordynator programu p. Stanisław Bobula wspólnie z dyrektorem i nauczycielami na podstawie warsztatu diagnostyczno-rozwojowego wyłaniają zagadnienie do zmiany w obszarze profilaktyki. Współpraca trwa dwa lata.
Na poziomie profilaktyki uniwersalnej są to: dyscyplina w klasie – kierowanie klasą, motywowanie uczniów do nauki i pozytywnych zachowań, nowoczesne metody nauczania, współpraca z rodzicami, szkolenia wychowawców, praca z nastolatkiem, profilaktyka uzależnień.
Na poziomie profilaktyki wskazującej są to: FAZ – funkcjonalna analiza zachowania, praca z trudną klasą.
Grupami docelowymi objętych współpracą są:
- nauczyciele – szkolenia, warsztaty, obserwacje lekcji/superwizje, konsultacje indywidualne
- dyrektorzy – coaching
- pedagodzy – coaching, konsultacje indywidualnych przypadków
- rodzice – pogadanki, warsztaty, indywidualne konsultacje
- uczniowie – warsztaty w klasach, konsultacje indywidualne/coaching
Ponadto nauczyciele mogą pogłębiać swoje kompetencje wychowawcze poprzez udział w pracach sieci współpracy samokształcenia “Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży”.
Szczegółowe informacje na temat projektu “O uśmiech dziecka”.
WYKAZ SZKÓŁ UCZESTNICZĄCYCH W PROKEKCIE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
1. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 3
2. Szkoła Podstawowa nr 64
3. Zespół Szkół Poligraficzno-Medialnych
4. Szkoła Podstawowa nr 37
5. Szkoła Podstawowa nr 24
6. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 12
7. Szkoła Podstawowa nr 114
KOORDYNATOR I AUTOR PROGRAMU
Stanisław Bobula – psycholog, edukator i coach, pracował osiem lat jako psycholog w gimnazjum w Krakowie. Od 2005 roku współpracuje z NODN “Sophia” prowadząc szkolenia dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół i wizytatorów ds. ewaluacji. Trener w projektach takich jak “Szkoła współpracy” oraz “Szkoła kompetencji”. Propagator porozumienia bez przemocy (NVC). Autor dwóch książek na temat ADHD oraz wielu publikacji na tematy związane z edukacją, psychologią i wychowaniem. Współtwórca i trener rekomendowanego programu profilaktyki selektywnej “Program Nauki Zachowania (PNZ)”. Od września 2011 roku właściciel firmy szkoleniowej Era Edukacji.