PORADY W SPRAWACH WYCHOWAWCZYCH
Na spotkania zapraszamy rodziców dzieci pozostających już pod opieką SPWPPP. Spotkania mają charakter porady psychologiczno-pedagogicznej i mają na celu pomoc w budowaniu satysfakcjonujących relacji z dzieckiem, podnoszenie kompetencji rodzicielskich, wzmacnianie umiejętności wspierania rozwoju dziecka, mogą być też formą wsparcia rodziców w kryzysie. Dają możliwość refleksji nad własną postawą wychowawczą, mogą być pomocne w budowaniu pozytywnej komunikacji z dzieckiem, kształtowaniu umiejętności stawiania granic, wyciągania konsekwencji, chwalenia, motywowania, zachęcania dziecka do współpracy i samodzielności.
W ramach porad wychowawczych możliwe jest odbycie od 1 do 4 spotkań, które poświęcone będą zbadaniu zgłaszanego problemu lub refleksji nad konkretnym obszarem wychowania.
Chęć uczestnictwa w spotkaniach można zgłaszać mailowo pod adresem zwr@owpp.pl wysyłając wypełniony formularz. Wysyłamy do Państwa potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia i wiadomość o wpisaniu na listę oczekujących na spotkanie. W momencie pojawienia się wolnego terminu otrzymają Państwo telefon z Poradni. Jeśli nie zostanie odebrany zawiadomienie o proponowanym terminie spotkania wysyłamy mailem. W sytuacji nieodebrania telefonu prosimy o niezwłoczne oddzwonienie lub kontakt mailowy. Brak odpowiedzi na kontakt ze strony terapeuty Zespołu Wsparcia Rodzin w ciągu 48 godzin skutkuje skreśleniem z listy oczekujących. W sytuacji nieprzyjęcia dwóch zaproponowanych terminów Państwa zgłoszenie przechodzi na koniec listy oczekujących.
Spotkania odbywają się w Poradni na bieżąco, w zależności od dostępnych wolnych terminów, którymi dysponują specjaliści i terapeuci.
SPOTKANIA WARSZTATOWE pn. „SZKOŁA DLA RODZICÓW”
Warsztaty dla rodziców powstały w oparciu o program profilaktyki “Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci oraz rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców i opiekunów. Oferta ta skierowana jest do rodziców szukających sposobu na ocieplenie i pogłębienie relacji ze swoimi dziećmi. Tematyka zajęć dotyczy kwestii:
- rozpoznawania, nazywania, wyrażania i akceptowania uczuć,
- komunikacji, która nazywa i uwzględnia potrzeby każdej ze stron (granice),
- aktywnego, wspierającego słuchania,
- motywowania dziecka do współdziałania,
- uwalniania dziecka od grania narzuconych ról,
- wspierania procesu usamodzielniania się dziecka,
- budowania u dziecka poczucia własnej wartości,
- konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
Spotkania mają charakter warsztatowy. Łącznie realizowane jest 30 godzin zajęć. Odbywają się one w cyklu dziesięciu spotkań, 1 raz w tygodniu po 3 godziny. W grupie warsztatowej jest od 10 do 14 uczestników, ma ona charakter zamknięty. Udział w warsztatach poprzedzony jest spotkaniem konsultacyjno-rekrutacyjnym.
Program kierowany jest głównie do rodziców dzieci w wieku do rozpoczęcia nauki w szkole. Możliwość udziału mają wszyscy rodzice, których dziecko jest mieszkańcem Gminy Miejskiej Kraków lub na jej terenie uczęszcza do przedszkola.
Chęć uczestnictwa w spotkaniach można zgłaszać mailowo pod adresem szkoladlarodzicow@owpp.pl. Po otrzymaniu zgłoszenia wyślemy do Państwa potwierdzenie jego otrzymania wraz z szacowanymi terminami realizacji cyklu spotkań warsztatowych. Przed ich rozpoczęciem zadzwonimy do Państwa z propozycją terminu spotkania konsultacyjno-rekrutacyjnego. Jeżeli nie odbierzecie Państwo od nas telefonu mailowo poinformujemy o proponowanym terminie spotkania. Prosimy o kontakt zwrotny z ośrodkiem w celu potwierdzenia bądź odmowy spotkania w zaproponowanym terminie. Brak odpowiedzi na kontakt ze strony poradni skutkuje skreśleniem z listy oczekujących na uczestnictwo w warsztatach. Na odpowiedź mailową czekamy 48h. Istnieje możliwość uzyskania informacji dotyczącej miejsca na liście osób oczekujących.
TERAPIA RODZIN
Jedną z form pomocy oferowaną przez Specjalistyczną Poradnię Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej jest terapia rodzinna. Pracujemy w oparciu o metodę systemowej terapii rodzin, formy pracy wzbogacamy też czerpiąc z innych modeli terapeutycznych.
Wskazaniami do objęcia tego typu terapią mogą być trudne wydarzenia lub nagłe zmiany w środowisku rodzinnym dziecka (konflikt w rodzinie, rozstanie rodziców, narodziny rodzeństwa, przeprowadzka) lub zdarzenia traumatyczne (choroba członka rodziny, śmierć, nieszczęśliwy wypadek). Powodem zgłoszenia mogą być też objawy prezentowane przez dziecko (trudne zachowania, agresja, autoagresja, mutyzm, moczenie nocne, lęki, problemy z separacją, trudności z karmieniem i wypróżnianiem, wybiórczość pokarmowa).
Oferta terapii rodzinnej adresowana jest do osób szukających wsparcia dla swojej rodziny, których dziecko pozostaje już w opiece SPWPPP. Aby skorzystać z naszej pomocy nie potrzeba żadnego skierowania. Zainteresowanie udziałem w terapii rodzinnej można zgłaszać wysyłając na adres terapiarodzin@owpp.pl wypełniony formularz. Zgłoszone rodziny wpisywane są na listę oczekujących i kolejno, w miarę wolnych miejsc, obejmowane opieką.
Pierwszym etapem jest konsultacja zgłoszeniowa, podczas której rozmawiamy o problemie, oczekiwaniach poszczególnych członków rodziny i możliwościach pomocy ze strony terapeutów rodzinnych. W drugiej kolejności odbywa się do trzech sesji konsultacyjnych z rodziną. Spotkania te służą diagnozie oraz ocenie czy terapia rodzinna jest adekwatną do zgłaszanego problemu formą pomocy oraz czy może przynieść oczekiwane przez rodzinę rezultaty. Decyzję o objęciu rodziny terapią podejmuje zespół terapeutów. Rozpoczęcie procesu terapeutycznego wymaga dobrowolnej zgody wszystkich członków rodziny. Planowo sesje odbywają się co dwa tygodnie, w stałym, ustalonym z rodziną terminie (niezmienne są dzień tygodnia i godzina), niekiedy w większych odstępach czasowych, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu. Czas trwania spotkania wynosi 1,5 godziny. W spotkaniach uczestniczy cała rodzina, bywają także sesje, na które zapraszani są tylko niektórzy członkowie rodziny (np. konsultacje rodzicielskie). Długość procesu terapeutycznego i liczba spotkań uzależnione są od potrzeb rodziny i zmian zachodzących w toku terapii.
Praca z rodziną jest systematycznie poddawana superwizji. Psychoterapeuci kierują się w pracy zasadami kodeksów etycznych obowiązujących w zawodowych stowarzyszeniach psychoterapeutów.